Verwachtingen visualiseren is cruciaal binnen applicatie ontwikkeling

Een succesvol project, wat is daar voor nodig? Er zijn natuurlijk allerlei succesfactoren te benoemen. Onze ervaring is dat vooral wederzijds verwachtingsmanagement binnen applicatie ontwikkeling cruciaal is. We zijn daar zelfs zo van overtuigd dat het centraal staat in onze werkwijze. Om alle verwachtingen vanaf het begin van het project te managen, is er een grote rol weggelegd voor de ontwerpfase. Want wie een huis gaat bouwen, maakt eerst een tekening. Voor procesoptimalisaties en het ontwikkelen van software is dat niet anders. We laten je graag zien hoe dit verloopt.

Verwachtingsmanagement belangrijk binnen applicatie ontwikkeling
Applicatieontwikkeling: de ontwerpfase

Onze ontwerpfases hebben een doorlooptijd van enkele weken en bestaan uit twee tot drie workshops. Een workshop duurt drie tot vier uur en is erop gericht informatie te verzamelen. Met alle stakeholders worden het huidige en gewenste proces in kaart gebracht en de benodigde functionaliteit bepaald. We creëren betrokkenheid en draagvlak door de stakeholders, inclusief de eindgebruikers, vanaf het begin van het project te betrekken. Eén van deze eindgebruikers zal tijdens de realisatiefase als product owner optreden.

Na de eerste workshop wordt een eerste versie van het ontwerp opgesteld. Na iedere volgende workshop wordt dit vervolgens verfijnd. Op deze manier wordt in korte cycli naar het definitieve ontwerp gewerkt. Hierdoor ontstaat voor alle betrokkenen inzicht in het te ondersteunen proces, de benodigde functionaliteit en de gewenste gebruikersinteractie.

Applicatieontwikkeling: deliverables

Maar wat is een ontwerp? Vaak bestaat een ontwerp uit één of meerdere grote documenten, waarin alles wordt beschreven. Onze ervaring is dat dit niet werkt. Grote documenten worden niet of slecht gelezen. Het is moeilijk je voor te stellen wat je krijgt, als je zelf de tekst naar beelden moet vertalen. Wij schrijven daarom geen ontwerpdocumenten, maar ontwerpen visueel. Hiervoor zetten we een UX-expert in. Een week na de eerste workshop zie je al hoe je applicatie eruit zal zien en welke functionaliteit deze zal bevatten. Dit is niet alleen heel duidelijk, het zorgt er ook voor dat we gemakkelijk feedback kunnen verzamelen en het ontwerp kunnen verfijnen. Na een paar workshops weet je precies wat je gaat krijgen. En wij weten precies wat we moeten bouwen. Naast het ontwerp leveren we daarom ook een offerte op voor de bouw van je applicatie.

Applicatieontwikkeling: inventarisatie

Ieder project binnen applicatieontwikkeling is anders, het is daarom belangrijk dat alle betrokkenen rondom een project dezelfde denkwijze hebben. Om een uniek project concreet in kaart te brengen, onderzoeken we tijdens de ontwerpfase gezamenlijk de volgende onderwerpen:

→ Doelen & strategie

De organisatiedoelstellingen en -strategie bepalen het vertrekpunt en de intentie van een project. Een onderwijsinstelling heeft andere doelen dan een bouwonderneming,. Deze doelen, met de bijbehorende strategie er naartoe, beïnvloeden de keuzes die gaandeweg gemaakt zullen worden. Voor de oplossingsrichting is het relevant of je bijvoorbeeld streeft naar maximale klant- of gebruikerstevredenheid, innovatieve processen en functionaliteit, of winstmaximalisatie.

→ Proces

Software heeft vaak een ondersteunende rol in processen. Het faciliteert deze, levert en/of vergaart informatie en dwingt bijvoorbeeld een werkwijze af. Het in kaart brengen van het te ondersteunen proces is daarom essentieel. Alleen het introduceren van nieuwe software in je organisatie zal namelijk niet het gewenste verschil opleveren. De winst zit in procesverbetering. Dat bereik je met software die dat ondersteunt en gebruikers die daar gebruik van maken. Wij doorgronden het bestaande en gewenste proces en dagen de betrokken medewerkers uit. Daarmee komen we samen tot maximale toegevoegde waarde.

Om bovenstaande zaken inhoudelijk goed te begrijpen, is het het belang dat je alle facetten rondom applicatie ontwikkeling inzichtelijk voor je hebt. Denk bijvoorbeeld aan de eindgebruikers van een applicatie, verschillende informatiestromen en het applicatielandschap. Hierover kan je veel vragen stellen. Vragen die belangrijk zijn om de juiste verwachting van een applicatie te creëren. Lees hierover meer binnen het whitepaper “De Ontwerpfase”, waarin we dieper ingaan op deze factoren. 

Benieuwd wat we tijdens de ontwerp-sessie behandelen?

Van verkenning, ontwerp tot realisatie. Download vrijblijvend dit whitepaper en zie in één overzicht alle stappen. Vragen? We zien ze graag tegemoet.